Preview

Islam in the modern world

Advanced search

AL-GHAZZALI’S CONCEPTION OF MONOTHEISM (TAWHID)

https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-2-49-60

Abstract

The article deals with Abu Hamid al-Ghazzali’s conception of monotheism (tawhid). Quranic teaching is multidimensional, so in the history of Islamic thought there were various classifications of types of tawhid. Al-Ghazzali elaborates four-stage classification. According to al-Ghazzali, on the firstage man recognizes monotheism on words, but internally doesn’t agree with it. On the second stage he recognizes monotheism on words and internally, but doesn’t know it in experience. On the third stage he opens his heart for experiential knowledge and recognizes that God is the only Actor. On the fourth stage he understands that everything except God is false, so everything is perishing in front of His Face. This highestage of tawhid is described by al-Ghazzali as «annihilation in the faith in God». In the article author shows that al-Ghazzali’s conception of monotheism is essentially Quranic, but conceptualization of its certain aspects is made with help of terminology of Kalam, Falsafa and philosophical Sufism.

About the Author

D. V. MUKHETDINOV
Spiritual Board of Muslims of Russia, Moscow Islamic Institute (12, Pr. Kirova, Moscow, 1250009, Russian Federation)
Russian Federation
Cand. Sci. (Pol.Sci.), firdeputy chairman


References

1. Абу Хамид ал-Газали. Ал-Иктисад фи ал-и‘тикад. Каир, 1972.

2. Абу Хамид ал-Газали. Файсал ат-тафрика байна ал-ислам ва аз-зандака. Дамаск, 1993.

3. Абу Хамид ал-Газали. Возрождение религиозных наук. Т. 1. Ч. 1. М.: Нуруль Иршад, 2007. 584 с.

4. Абу Хамид ал-Газали. Воскрешение наук о вере. М.: Наука, 1980. 376 с.

5. Абу Хамид ал-Газали. Критерий различения ислама и ереси // Исламская мысль: традиция и современность. Вып. 1 / под ред. Д. В. Мухетдинова (пред.), Д. З. Хайретдинова (гл. ред.), С. Ю. Бородая (отв. ред.) и др. М.: Медина, 2016. 760 с.

6. Абу Хамид ал-Газали. Ниша света // Абу Хамид ал-Газали. «Наставление правителям» и другие сочинения. М.: Наука, 2004. 320 с.

7. Ал-Джанаби М. М. Теология и философия ал-Газали. М.: Марджани, 2010. 240 с.

8. Гайнутдин Р. И., Мухетдинов Д. В. Проблема правоверия и спасения в трудах Абу Хамида ал-Газали // Исламская мысль: традиция и современность. Вып. 1 / под ред. Д. В. Мухетдинова (пред.), Д. З. Хайретдинова (гл. ред.), С. Ю. Бородая (отв. ред.) и др. М.: Медина, 2016. 760 с.

9. Мухетдинов Д. В. Суфийские элементы российской мусульманской культуры // Мухетдинов Д. В. Российское мусульманство: призыв к осмыслению и контекстуализации. М.: Медина, 2015. 163 с.

10. Насыров И. Р. Основания исламского мистицизма: генезис и эволюция. М.: Языки славянских культур, 2009. 552 с.

11. Смирнов А. В. Великий шейх суфизма. Опыт парадигмального анализа философии Ибн Араби. М.: Наука, 1993. 328 с.

12. Смирнов А. В. Логика субстанции и логика процесса: тавхид и проблема божественных атрибутов // Смирнов А. В. Сознание. Логика.

13. Язык. Культура. Смысл. М.: Языки славянских культур, 2015. 712 с.

14. Chittick W. The Sufi Path of Knowledge. State University of New York Press, 1989.


Review

For citations:


MUKHETDINOV D.V. AL-GHAZZALI’S CONCEPTION OF MONOTHEISM (TAWHID). Islam in the modern world. 2016;12(2):49-60. (In Russ.) https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-2-49-60

Views: 1520


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-1529 (Print)
ISSN 2618-7221 (Online)