Preview

Islam in the modern world

Advanced search

MUSLIM THOUGHT AFTER MUSA BIGIYEV: SEARCHING FOR A SYNTHESIS OF THE QUR’ANIC REVELATION AND MODERN TRENDS

https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-2-15-24

Abstract

The author develops the idea of a well-known Tatar theologian Musa Bigiyev that Islam is a religion of a reasonable faith. The article considers Qur’anic calls for rational knowledge of the world, the past Muslim thought and philosophy. Proceeding from the fact that the contemporary Muslim thought is in crisis, outlining of the ways to overcome the crisis is attempted. The articles also outlines a program to comprehend the modernity from the standpoint of the Qur’anic revelation. The following topics of primary importance are accentuated: the relevance  of Islamic philosophy, the classical problem of metaphysics and anthropology, the unity and diversity of humanity, religious diversity, tolerance and mancipation. Benchmarks for each topic are delineated which enable to bring together the Qur’anic revelation and modern trends. It is inferred that the negligence of the  abovementioned problems can imply the ignoring of the Qur’anic call for a reasonable faith, i.e. the ignoring of God’s call to all people.

About the Author

R. I. Gaynutdin
Moscow Islamic University (12, Proezd Kirova, Moscow, 125009, Russian Federation)
Russian Federation

Ph.D. (Philos.), Chairman of the Spiritual Administration of Muslims of the Russian Federation, Chairman of The Russian Council of Muftis



References

1. Бигиев М. Дж. Избранные труды. В 2-х томах. Т. 1 / Пер. с осман. — Казань: Татар. кн. изд-во, 2005. — 336 с. На русск. яз.

2. Бьюкенен П. Дж. Смерть Запада / Пер. с англ. А. Башкирова [Patrick J. Buchanan — The Death of the West] М.: ООО «Издательство АСТ», 2003.) — 444 с.

3. Ибрагим Т. К. Коранический гуманизм. Толерантно-плюралистские установки. М.: ИД «Медина», 2015. — 576 с.

4. Кулиев Э. Р. Коран. Смысловой перевод и комментарии Э. Р. Кулиева — М.: Умма, 2003.

5. Смирнов А. В. Великий шейх суфизма (опыт парадигмального анализа философии Ибн Араби). — М.: Наука; Издательская фирма «Восточная литература», 1993. — 328 с.

6. Сэджвик М. Наперекор современному миру: Традиционализм и тайная интеллектуальная история XX века / Пер. с англ. М. Маршака и А. Лазарева; науч. ред. Б. Фаликов. — М.: Новое литературное обозрение, 2014. — 536 с.

7. Хатами М. Ислам, диалог и гражданское общество. М.: РОССПЭН, 2001. — 240 с.

8. Nasr S. H. Islam in the Modern World: Challenged by the West, Threatened by Fundamentalism, Keeping Faith with Tradition. HarperOne, 2011. Pp. 496.

9. Pazouki Sh. The East of Suhrawardī and the West of Heidegger: A Comparative Study of Heidegger and Suhrawardī’s Views on the Ancient Greek Philosophers // Эшотс Я. (ред.). Ишрак: ежегодник исламской философии: 2011. № 2; Ishraq: Islamic Philosophy Yearbook: 2011. No 2. — М.: Вост. лит., 2011. С. 98–104.

10. Ramadan T. Islam, the West and the Challenges of Modernity. Leicester: The Islamic Foundation, 2001. Pp. 352.


Review

For citations:


Gaynutdin R.I. MUSLIM THOUGHT AFTER MUSA BIGIYEV: SEARCHING FOR A SYNTHESIS OF THE QUR’ANIC REVELATION AND MODERN TRENDS. Islam in the modern world. 2015;11(2):15-24. (In Russ.) https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-2-15-24

Views: 1204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-1529 (Print)
ISSN 2618-7221 (Online)