THE IDEALS OF THE WASATIYA TEACHING FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-3-235-252
Abstract
The article is devoted to the modern trends of formation of innovative ideas and practices in economics, socio-environmental issues and culture. They are analysed through the prism of the fundamental problems of world development. First of all, they are forming within the concept of sustainable development, elaborated under the auspices of the UNO, as well as in the theory of Islamic economy based on Quranic precept of Justice in all human relations. In many ways these models are alternatives to the radical postulates of neo-liberal capitalism and are guidelines for the approval of a new development paradigm.
About the Author
A. Sh. NiyaziRussian Federation
Cand. Sci. (Hist.), senior researcher, Centre for Central Asian Research
References
1. Батаева Б. С. Исламские банки сквозь призму развития этических финансов и банков // Проблемы современной экономики. 2013. № 1(45). С. 270–273.
2. Беккин Р. И. Исламская экономическая модель и современность. М.: ИД Марджани, 2010.
3. Габдрахманова Г. Ф. Исламская экономическая модель в России: теоретико-методологические проблемы изучения // Конфессиональный фактор в развитии татар: концептуальные исследования. Казань, 2009. С. 101–124.
4. Исламские финансы в современном мире. Экономические и правовые аспекты. М.: Умма, 2004.
5. Кляйн Наоми. Доктрина шока. Расцвет капитализма катастроф. М.: Добрая книга, 2009.
6. Навстречу «зеленой» экономике: Пути к устойчивому развитию и искоренению бедности. Найроби (Кения); Женева (Швейцария); Москва (Россия) // ЮНЕП. 2011.
7. Наумкин В. В. Исламская концепция устойчивого развития // Ислам в современном мире. 2008. № 1. С. 5–9.
8. Нуруллина Г. Исламская этика бизнеса. М.: Умма, 2004.
9. Глазьев С. Об альтернативной системе мер государственной политики модернизации и развития отечественной экономики (предложения ученых секции экономики. Отделение общественных наук РАН) // Российский экономический журнал. 2011. № 4. С. 68–65.
10. Сорос Дж. Открытое общество. Реформируя глобальный капитализм. М., 2001.
11. Тульский М. О. Изменение религиозной принадлежности населения мира за 100 лет // Россия и мусульманский мир. Бюл. реф.- аналит. информ. / РАН. ИНИОН. М., 2001. № 3. С. 110.
12. Харви Дэвид. Краткая история неолиберализма. Актуальное прочтение. М.: Поколение, 2007.
13. Яковец Ю. В. Историометрическое исследование динамики цивилизаций // Диалог и взаимодействие цивилизаций Востока и Запада: альтернативы на XXI век: Материалы к IV Международной Кондратьевской конференции. Москва, 15–16 мая 2001 г. М.: МФК, 2001. С. 47–48.
14. Ahamed Kameel Mydin Meera. Islamic Gold Dinar. Selangor: Pelanduk Pub., 2002.
15. Benaouda Bensaid. On Islamic Da‘wah and Sustainable Development. World Journal of Islamic History and Civilization, 2013. Vol. 3. № 2. Pp. 48–56.
16. Islamic Declaration on Sustainable Development, ISESCO, accessed 26 Jun. 2009.
17. Islamic Perspectives on Sustainable Development. Ed. By M. Iqbal, Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2005.
18. Khalid, F. M. Islam and the Environment, Social and Economic Dimensions of Global Environmental Change, John Wiley and Sons, Ltd. UK. 2002.
19. Mohd-Nor, Shifa. Exploring CSR and Sustainable Development Practices of Islamic Banks inMalaysia: An Empirical Analysis, Durham theses, Durham University. 2012.
20. Odeh Rashed Al-Jayyousi. Islam and Sustainable Development. New Worldviews. (Transformation and Innovation). Gower, 2012.
21. Zubair Hasan. Sustainable development from an Islamic Perspective: Meaning, Implications and Policy Concerns. International Islamic University of Malaysia. J. KAU: Islamic Economics, 2006. Vol. 19. № 1. Pp. 3–18.
Review
For citations:
Niyazi A.Sh. THE IDEALS OF THE WASATIYA TEACHING FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Islam in the modern world. 2016;12(3):235-252. (In Russ.) https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-3-235-252