Educational and methodological materials for the training of specialists with in-depth knowledge of history and culture of Islam. Case study of the course “Islam: history, culture and practice”
https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-2-151-158
Abstract
The article considers training and methodological materials for the course “Islam: history, culture and practice”. The course has been taught during the firyear of the implementation of the program for the training of specialists with indepth knowledge of history and culture of Islam at the Faculty of Asian and African Studies, St. Petersburg State University. In order to achieve high-quality training, the latedevelopments in the field of education have been used, in particular the Blackboard e-learning system. Combination of innovative approaches to the organization of educational process and traditional forms of teaching activities provides positive results and allows us to talk about strong students’ intereto the subject and their motivation to acquire new knowledge as well as skills of self- education and self-study.
About the Author
A. I. MatochkinaRussian Federation
Cand. Sci. (Philol.), senior lecturer at the Department of Oriental Philosophy and Cultural Studies
References
1. Добронравин Н. А. Ислам в Субсахарской Африке: учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 135 с.
2. Дроздов В. А. Мусульманский мистицизм: учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 183 с.
3. Герасимов И. В. Исламские массмедиа на Ближнем Востоке и в России: история, проблематика и идеология: учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 139 с.
4. Дьяков Н. Н., Базиленко И. В., Жуков К. А. Россия и мусульманский Ближний Восток (арабские страны, Турция, Иран): учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 232 с.
5. Кашаф Ш. Р. Модернизация исламского образования как фактор религиозной и национальной безопасности России // Ислам в современном мире. 2015. № 11(4). С. 47–62. DOI:10.20536/2074–1529–2015–11–4–47–62.
6. Кныш А. Д. Ислам в исторической перспективе: начальный этап и основные источники. Казань: Издательство Казанского университета, 2015. 192 с.
7. Кныш А. Д., Маточкина А. И. Ислам: история, культура и практика. Вводный курс: учебное пособие. СПб.: Президентская библиотека, 2015. 159 с.
8. Концепция подготовки специалистов с углубленным знанием истории и культуры ислама // Ислам в современном мире. 2015. № 11(4). С. 63–78. DOI:10.20536/2074–1529–2015–11–4–63–78.
9. Редькин О. И., Берникова О. А. Грамматика арабского языка (на примерах из Корана): учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 219 с.
10. Редькин О. И., Берникова О. А. Учебные пособия по истории и культуре ислама в СПбГУ: обзор последних изданий // Ислам в современном мире. 2016. № 12(1). С. 211– 218. DOI:10.20536/2074–1529–2016–12–1–211–218.
11. Родионов М. А. Культура и этнография Ближнего Востока: арабы и ислам: учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 111 с.
12. Суворов М. Н., Джандосова З. А., Пылев А. И. Средневековая литература мусульманского мира: учебное пособие. Санкт-Петербург: Президентская библиотека, 2015. 151 с.
13. Knysh A. Islam in historical perspective. London and New York: Routledge, 2015. 534 p.
14. Shahab A. What is Islam? The Importance of Being Islamic. Princeton: Princeton University Press, 2016. 629 p.
Review
For citations:
Matochkina A.I. Educational and methodological materials for the training of specialists with in-depth knowledge of history and culture of Islam. Case study of the course “Islam: history, culture and practice”. Islam in the modern world. 2016;12(2):151-158. (In Russ.) https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-2-151-158