Preview

Islam in the modern world

Advanced search

TRADITIONAL FUNDAMENTALS, METHODS AND INNOVATIONS IN THE TEACHING OF SECULAR AND RELIGIOUS DISCIPLINES AS А PART OF ISLAMIC THEOLOGICAL EDUCATION

https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-4-225-240

Abstract

Currently we perceive the system of Muslim education through the prism of those tasks that are set for the educational system of our country in general: through such endeavors we would be able to improve and build a reasonable interaction with the secular educational system. However, purely Islamic educational institutions have their own specifics that should not be ignored. Traditional teaching methods of Islamic disciplines have crystallized throughout the centuries; they proceed from the content of a subject and the logic of its study and always represent the basis of teaching. Traditional teaching basics are not only focused on building knowledge and skills, but also on spiritual and moral molding of personality, i.e. the learning of adab. These methods come from practical skills to intellectual skills and from them — to generic knowledge. The Islamic educational process is characterized by integrity, which manifests itself in the unity of intensional, motivational, organizational, operational and procedural aspects. Today the integrity of ethic norms and educational processes is the subject of scrutiny of pedagogy and didactics. However, the undeniable and unsurpassed legacy in the sphere of the teaching of Islamic disciplines is still insufficiently explored.

About the Author

G. Yu. Khabibullina
Moscow Islamic University
Russian Federation

Cand. Sci. (Pedag.), head of the Group for the Development of Islamic Education, the Department of Education and Science, the Spiritual Administration of Muslims of the Russian Federation; full-time studies dean,

12, Proezd Kirova, Moscow, 109428



References

1. Акгюль М. Коран в вопросах и ответах / пер. с тур. А. Исмаилова, Ф. Багирова. 1-е изд. М.: Новый свет, 2008.

2. Аль-Аттас С. Концепция образования в исламе — основы построения философии образования в исламе / пер. с англ.; под ред. С. Х. Кямилева, Т. К. Ибрагима. М.; Куала Лумпур, 2000. 68 с.

3. Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса. М.: Просвещение, 1982. 192 с.

4. Гершунский Б. С. Компьютеризация в сфере образования: проблемы и перспективы. М.: Педагогика, 1987. 264 с.

5. Кан-Калик В.А., Никандров Н. Д. Педагогическое творчество. М.: Педагогика, 1990. 144 с.

6. Коблов Я. Д. Конфессиональные школы казанских татар. Казань, 1916.

7. Койчуев А. А., Шаповалов В. К. Педагогический потенциал ислама в светских образовательных практиках. М.: Илекса; Сервисшкола, 2008. 235 с.

8. Кулиев Э. Р. К вопросу совершенствования профессионального исламского образования // Вестник Московского исламского университета. 2009. № 1.

9. Лебедев В. В.Учись читать Коран по-арабски: учебник арабского языка Корана. Ч. 1. М.: Московская газета, 1996. С. 3.

10. Лебедев В. В.Арабский язык корановедения. М.: ИПЦ «Маска», 2010. 184 с.

11. Таххан М. Пособие по терминологии хадисов / пер. с араб. М., 2002. 176 с.

12. Хабибуллина Г. Ю. Методика преподавания исламских дисциплин: учебное пособие. Казань, 2013.

13. Харисова Л. А. Педагогический потенциал ислама. М.: ТИД «Русское слово — РС», 2008. 352 с.

14. Чокан И.-Л. Основы хадиса / пер. с тур. 19-е изд. Стамбул, 2009. С. 149.

15. Шадриков В. Д. Духовные способности. СПб., 1997. С. 24.

16. Ялалов Ф. Г. Этнодидактика элитарного образования татарского народа. Доступ: http://www.antat.ruzipgornalgalalov.doc (проверено 12.09.2014).


Review

For citations:


Khabibullina G.Yu. TRADITIONAL FUNDAMENTALS, METHODS AND INNOVATIONS IN THE TEACHING OF SECULAR AND RELIGIOUS DISCIPLINES AS А PART OF ISLAMIC THEOLOGICAL EDUCATION. Islam in the modern world. 2015;11(4):225-240. (In Russ.) https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-4-225-240

Views: 1209


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-1529 (Print)
ISSN 2618-7221 (Online)