Preview

Islam in the modern world

Advanced search

THE PROBLEM OF IJTIHAD IN THE WORKS OF TATAR THEOLOGIANS OF THE END OF THE 18TH TO THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURIES AND ITS INFLUENCE ON CONTEMPORARY SOCIAL AND RELIGIOUS THOUGHT

https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-4-139-154

Abstract

The article discusses the issue of ijtihad in the works of Tatar theologians. There is an analysis of the concept of ijtihad at the beginning of the article. Further, the author analyzes the ideas of Tatar theologians concerning the place of ijtihad in Islamic law. The author quotes from the works of such renowned theologians as G. UtyzImyani, G. Kursavi, S. Mardzhani, M. Bigiyev, A. Bubi, R. Fakhretdinov. As a result of the analysis, the author identifies two major trends in the works of Tatar theologians. Some Tatar theologians advocated for the revival of the Hanafi tradition, while the other part stands by/is for the complete abandonment of previous schools of thought. At the end of the article the author concludes that the issue has again become relevant to the Muslim Ummah of Russia, which has yet to make its choice.

About the Author

R. K. Adygamov
Kazan Islamic University, S. Mardzhani Institute of History
Russian Federation

Cand. Sci. (Hist.) associate professor, 

4, entrance 5, Kremlin, Kazan, 420014



References

1. Абдулваххаб Халлаф. Гилму усул ал-фикх. Казань, 2000. 359 с.

2. Абдуллин Я. Г. Татарская просветительская мысль. Казань: Таткнигоиздат, 1976. 319 с.

3. Буби Г. Заман идҗтиһад монкарыйзме юкмы? Казань, 1909. 69 с.

4. Гордон-Полонская Л. Р. История Пакистана. М.: Изд-во восточной литературы, 1963. 325 с.

5. Ибн Манзур. Лисан ал-‘араб. URL: http://www.baheth.info/all.jsp?term=%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF] (accessed 23.07.2014).

6. Калгаджи М., Каниби Х. Му‘джам лугат ал-фукаха’. Бейрут, 1988. 389 с.

7. Кемпер М. Габдерахим аль-Булгари аль-Утыз-Имани // Ислам на территории бывшей Российской империи. М., 1999. Вып. 2. С. 18–19.

8. Абу-н-Наср Курсави. Наставление людей на путь истины (ал-Иршад ли-л-’ибад) / пер. с араб. Казань: Татар. кн. изд-во, 2005. 304 с. На русск. яз.

9. Марджани Ш. Назурат ал-хакк фи фардыййат ал-‘иша ва ин лам йагыб аш-шафак. Казань, 2014. 335 с.

10. Степанянц М. Т. Ислам в философской и общественной мысли зарубежного Востока XIX–XX вв. М.: Наука, 1974. 267 с.

11. Утыз-Имәни әл-Болгари Г. Шигырьләр, поэмалар. Казан, 1986. 386 б.

12. Утыз-Имяни Г. Рисаля ад-дибага // Отдел рукописей и текстологии ИЯЛИ АН РТ. Фонд 39. № 46. 19 с.

13. Фәхретдин Р. Асар. Оренбург: Каримов тип., 1904. 316 б.

14. Фәхретдин Р. Җәвамигуль кәлим шәрхе. Казан, 1995.

15. Юзеев А. Татарская философская мысль конца XVII — XIX веков. Казань: Иман, 1998. Кн. 1. 135 с.


Review

For citations:


Adygamov R.K. THE PROBLEM OF IJTIHAD IN THE WORKS OF TATAR THEOLOGIANS OF THE END OF THE 18TH TO THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURIES AND ITS INFLUENCE ON CONTEMPORARY SOCIAL AND RELIGIOUS THOUGHT. Islam in the modern world. 2015;11(4):139-154. (In Russ.) https://doi.org/10.20536/2074-1529-2015-11-4-139-154

Views: 1287


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-1529 (Print)
ISSN 2618-7221 (Online)