THE CALIPHATE: ANACHRONISM OR MODERN NECESSITY?
https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-4-115-128
Abstract
Abstract. This work analyzes the genesis and functioning of such a socio-religious institution as the Caliphate in Sunni Islam. Being the successor of the last Prophet, the caliph initially was holding much of religious and secular power in his hands. In its historical course, the Caliphate lost its secular power, although it was retaining the highest authority in religious and legal matters throughout its history. Between 1517 and 1924, the Ottoman Sultan was considered the Caliph. The Republican government exiled the Caliph from the country and abolished the Caliphate in Turkey, thus beheading the Sunni community. This is what makes possible the existence of heretical extremist groups headed by self-appointed ‘caliphs’. The authors believe that the position of the Caliph should be either formally abolished or replaced by a legally elected candidate through a collective decision of the Sunni community.
About the Authors
Stanislav I. SulimovRussian Federation
department of philosophy and history
Cand. Sci. (Philos.) associate professor
19, Revolution Avenue, Voronezh, 394036
Igor V. Chernigovskikh
Russian Federation
department of philosophy and history
Cand. Sci. (Philos.), associate professor
Dinara D. Tregubova
Russian Federation
Cand. Sci. (Hist.), scientifi c secretary
51/21, Nakhimovsky Avenue, Moscow, 117097
References
1. Ататюрк М. К. Избранные речи и выступления. М.: Прогресс, 1966. 439 с.
2. Бартольд В. В. Работы по истории ислама и Арабского халифата. М.: Восточная литература, 2002. 784 с.
3. Воскресенский А. Д. Политические системы и модели демократии на Востоке. М.: Аспект-Пресс, 2007. 190 с.
4. Жданов Н. В. Исламская концепция миропорядка. М.: Международные отношения, 2003. 568 с.
5. Каддафи М. Завещание. М.: Алгоритм, 2012. 320 с.
6. Кепель Ж. Джихад. Экспансия и закат исламизма. М.: Ладомир, 2004. 468 с.
7. Киреев Н. Г. История этатизма в Турции. М.: Наука, 1991. 341 с.
8. Примаков Е. М. «Исламское государство»—реальная опасность // Азия и Африка сегодня. 2015. № 7. С. 2–4.
9. Свенцицкий Валентин, протоиерей. Проповеди. М.: Отчий дом, 2013. 512 с.
10. Сюкияйнен Л. Р. Концепция халифата и современное государственно-правовое развитие зарубежного Востока // Ислам. Проблемы идеологии, права, политики и экономики. М.: Наука, 1985. С. 139–159.
11. Сюкияйнен Л. Р. Концепция халифата и сравнительное государствоведение в странах Арабского Востока // Право и политика в развивающихся странах. М.: ИНИОН АН СССР, 1991. С. 120–143.
12. Ушаков А. Г. Феномен Ататюрка. Турецкий правитель, творец и диктатор. М.: Центрполиграф, 2002. 383 с.
Review
For citations:
Sulimov S.I., Chernigovskikh I.V., Tregubova D.D. THE CALIPHATE: ANACHRONISM OR MODERN NECESSITY? Islam in the modern world. 2016;12(4):115-128. (In Russ.) https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-4-115-128