MUSA BIGЕEV’S HAJJNAME. ‘IT MAY BE SAID I AM THE ONLY ONE FROM RUSSIA…’ (ENDING)
https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-4-25-44
Abstract
Abstract. The article considers a unique document — the diary of Musa Bigeev dedicated to the Hajj that he performed in 1927. The material reveals us little-known facts about the life of the Tatar theologian. The article summarizes the part of Musa Bigeev’s personal archive consisting of his diaries and presents a detailed description of the diary entries about Bigeev’s Hajj journey. Also, the article briefly discusses the history of hajjname as a Tatar literary genre, considers the events, preceding Bigeev’s Hajj, our knowledge about this journey and particular features and contents of Hajj travel diaries. It published the first part “Notes”, ending at No 4. Fully document in Russian and Tatar languages to be published in the Publishing House “Medina”. Translation and comments made by Aidar G. Khairutdinov. Scientifi c translation editor Shamil R. Kashaf.
About the Author
Aidar G. KhairutdinovRussian Federation
the Department of the History of Religions and Social thought
Cand. Sci (Philos.), associate professor, senior researcher
5 entrance Kremlin, Kazan, 420014, Russian Federation
References
1. Баттал-Таймас Г. Муса Ярулла Биги. Казан: «Иман» нәшрияты, 1997. 72 б.
2. Борынгы татар әдәбияты. Казан: Татарстан китап нәшрияты, 1963. 560 б.
3. Гайнутдин (Гайнутдинов) Р. И. Традиционная мусульманская этика как движущий мотив развития обществ в XXI в. // Ислам в современном мире. 2016. Т. 12. № 2. С. 23–30. DOI:10.22311/2074–1529–2016–12–2–23–30
4. Ибрагим Т. К. Коранический гуманизм. Толерантно-плюралистские установки. М.: ИД «Медина», 2015. 576 с.
5. Мухетдинов Д. В. К вопросу о российском мусульманстве // Ислам в современном мире. 2015. Т. 11, № 4. С. 81–90. DOI:10.20536/2074-1529-2015-11-4-81-90.
6. Сафиуллина Аль-Анси Р. Р., Алмазова Л. И. Ресурсный центр по развитию исламского и исламоведческого образования ИМОИиВ КФУ: «Хуш килдегез, мәрхаба!» // Ислам в современном мире. 2016. Т. 12. № 1. С. 239–250. DOI:10.20536/2074–1529–2016–12–1–239–250
7. Сибгатуллина А. Т. Контакты тюрок-мусульман Российской и Османской империй на рубеже XIX–XX вв. М.: Институт востоковедения РАН, 2010. 264 с.
8. Тагирджанова А. Н. Из опыта изучения проблемы искажения фамилии Мусы Бигеева // Гасырлар авазы — Эхо веков. 2016. № 1/2. С. 280–284.
9. Тагирджанова А. Н. Книга о Мусе-эфенди, его времени и современниках. Казань, 2010. 576 с.
10. Татар әдәбияты тарихы. Алты томда. II т. XIX йөз татар әдәбияты. Казан: Татарстан китап нәшрияты, 1985. 620 б.
11. Хайрутдинов А. Г. Муса Джаруллах Бигиев. Казань: Издательство «Фән» Академии наук РТ, 2005. 180 с.
12. Хәйретдинов (Хайрутдинов) А. Г. Русиядән, димәк мөмкин, йалңыз бән… (Муса Бигиевнең 1927 нче елгы хаҗнамәсе). Тарихи-документаль очерк. Кереш сүз Ә. Т. Сибгатуллина. Казан: ТФА Ш. Мәрҗани ис. Тарих институты, 2016. 156 б.
13. Görmez M. Musa Carullah Bigiyef. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 1994. 228 S.
14. Kanlıdere A. Kadimle cedit arasında Musa Carullah: hayatı, eserleri, fi kirleri. İstanbul: Dergah Yayınları, 2005. 278 S.
15. Джаруллах М. Ал-Ваши‘а фи накд ‘ака’ид аш-ши‘а [Челнок для раскрутки пряжи воззрений шиизма]. — ал-Кахира, 1935.
Review
For citations:
Khairutdinov A.G. MUSA BIGЕEV’S HAJJNAME. ‘IT MAY BE SAID I AM THE ONLY ONE FROM RUSSIA…’ (ENDING). Islam in the modern world. 2016;12(4):25-44. (In Russ.) https://doi.org/10.22311/2074-1529-2016-12-4-25-44